Wednesday, March 2, 2011

rasa kan korang

Tips Bagaimana Untuk Mengaibkan Diri Sendiri Di Blog.

Mengaibkan diri sendiri? Ada ke? Bukan aib tu kalau seseorang tu malukan orang lain ke?

Kawan-kawanku, sebenarnya aib ada 2 jenis. Iaitu aib diri sendiri dan aib orang lain. Biasa kita dengar, atau didedahkan dengan aib orang lain je..

Tapi, taukah korang, kita pon berpotensi membuka aib kita sendiri. Tak terkecuali membuka aib diri kita di blog. Bagaimana caranya? Ikuti tips2 berikut.


Bagaimana untuk mengaibkan diri sendiri di blog:

1. Tayang gambar berpacaran di blog.

Orang zaman sekarang ni bukan reti malu kalau berpacaran. Lagi megah nak menunjuk ada la. Dengan letakkan gambar pacar korang kat blog. Sebenarnya secara tak langsung korang mengaibkan diri sendiri.

Lebih-lebih lagi bergambar secara rapat, pegang tangan. Kalau yang dah kawin takpe la jugak (tapi yang dah kawin pon low profile sudah la, buat apa nak menunjuk sangat)..

Kenapa camtu aib pulak? Kan sweet je kita tengok.

Jadahnya sweet. Perkara yang islam larang, kita buat. Memang mengaibkan diri sendiri la namanya. Lebih2 lagi statistik anak luar nikah kat negara ni kian meruncing. Jangan pulak kita salahkan orang lain kalau orang persoalkan kesucian harga diri kita disebabkan gambar kita tu.


2. Maki hamun di entri.

Tulislah entri dengan menggunakan emosi. Dan bukan gunakan akal. Konon-konon koranglah yang paling betul kat dunia ni. Dijamin entri korang akan ada cacian, makian, carutan dan seangkatan dengannya..

Kenapa camtu aib sendiri pulak. Blog dia, suka hati dia la..

Lolz, kan penulisan kita cermin diri kita sendiri. Kalau kita kuat maki hamun, mencarut. Orang lain akan bayangkan sifat diri kita sebenar pun macam tu. Apa engko tak malu ke kalau orang cop engko tu kaki carut, berfikir guna lutut?


3. Buat blog diari personal tanpa privasi.

"Oh, sayang. Aku letak sepenuh kepercayaanku padamu. Aku rindu pelukanmu","Semalam aku pergi kaoraoke sampai mabuk-mabuk dengan kawan aku","Harini aku pakai seluar dalam warna pink, esok warna purple pulak."

Ha, tu la contoh ayat yang mengaibkan diri sendiri. Orang lain baca pon rasa jelik. Ate empunya diri tak malu buat entri macam tu? Takde kesedaran sivik ke?

Kalau nak buat diari camtu pon. Privasi kan lah. Tak semua benda perlu dimasukkan ke dalam blog. Bila diri sendiri tak jaga aib sendiri. Jangan melatah pulak bila orang lain gunakan aib kita tu untuk jatuhkan diri kita.


Dah, tu je tips aku kasi. Macam biasa la. Aku kan kedekut tips. Mana boleh bagi banyak2. (kalau bagi panjang lebar kompom korang tak baca. Kehkeh).. 

No comments:

Penyembuh rindu

our friendship

Daisypath Friendship tickers

our story started....

Daisypath Anniversary tickers